Online banking
Azonnali fizetés - Segítségközpont
Az alábbiakban hasznos információkat olvashat az Azonnali Fizetési Rendszer szolgáltatás használatával kapcsolatban.
Azonnali fizetés – Gyakran Ismételt Kérdések
Külön kell kérnem, hogy az átutalás azonnali átutalásként teljesüljön?

Nem, amennyiben a megbízás megfelel az azonnali forint átutalás feltételeinek, automatikusan azonnali átutalásként teljesül.

Devizaszámláról indítható azonnali átutalási megbízás?

Nem, csak belföldi forint számláról indítható azonnali átutalás.

Devizaszámlára indítható átutalási megbízás?

Az azonnali átutalás csak forint összegre szólhat, de a forintösszeg érkezhet devizaszámlára, ezen a számlán is haladéktalanul jóváírásra kerül. Az alkalmazott árfolyamokról kérjük, tájékozódjon aktuális Hirdetményünkből.

Mennyibe kerül az azonnali utalás?

Az azonnali átutalás díja megegyezik az eseti elektronikus úton indított forint átutalás díjával.

Külföldre is lehet azonnali fizetést indítani?

Nem, az azonnali fizetés kizárólag belföldi forint átutalások esetén használható.

Az egyszerre több kedvezményezettnek indított átutalás is azonnal teljesül?

Nem, a vállalatok által megadott kötegelt vagy csoportos megbízások (amikor egyszerre több átutalás kerül jóváhagyásra) teljesülése az általános szabályok szerint működik. Fogyasztóként (lakossági ügyfél) megbízáscsomagként feladott utalások külön-külön azonnali utalásként teljesülnek, amennyiben megfelelnek a feltételeknek.

Mit kell tennem, ha azt szeretném, hogy a megbízásom egy adott napon teljesüljön?

Az átutalási megbízást értéknaposan kell elküldeni. Ebben az esetben a bank az adott napon teljesíti a megbízást a napon belüli teljesülés szabályai szerint, amennyiben minden feltétel rendelkezésre áll.

Honnan tudom, hogy célba ért az azonnali fizetésem?

Sikeres tranzakció esetén a számlatörténetben tájékozódhat a teljesítésről. Amennyiben nem volt sikeres a teljesítés Netbank postaládájába kap egy üzenetet a nem teljesítésről és a hiba okáról.

Mennyi időt célszerű várnom, hogy megbizonyosodjak az utalás sikeres teljesítéséről?

A beküldéstől számított minimum fél percet érdemes várni. Ez alatt az idő alatt meg kell érkeznie az üzenetnek a nem teljesítésről és annak okáról, vagy sikeres teljesítés esetén a számlatörténetben megjelenik a tranzakció.

Amennyiben az azonnali fizetési megbízás teljesítése sikertelen (pl. fedezethiány vagy technikai hiba miatt), többször is megkísérli a bankom a fizetés teljesítését?

Nem. A valamilyen okból nem teljesíthető (fedezethiány, egyéb technikai hiba) azonnali fizetési megbízásról a bank a Netbank postaládájába küld egy üzenetet a hiba okáról és a nem teljesítésről. Amennyiben a hiba elhárul, újra kezdeményezhető az azonnali utalás az ügyfél által.

Téves címzés esetén az azonnali fizetés is visszahívható?

Igen, a téves átutalásra vonatkozó szabályok az azonnali rendszer tekintetében is ugyanazok. Fontos tudni, hogy a tévesen utalt összeg jogalap nélkül került más bankszámlájára, annak tulajdonosa köteles azt visszaszolgáltatni a polgári jog szabályai szerint.

Bárkinek az e-mail-címére vagy a mobiltelefonszámára indíthatok azonnali fizetést?

Igen, amennyiben a másik fél a másodlagos azonosítóját hozzárendelte a számlaszámához.

Ha korábban már adtam meg bankomnak e-mail-címet vagy mobiltelefonszámot, azt a bank automatikusan használhatja másodlagos azonosítóként?

Nem, az e-mail-cím, a mobiltelefonszám, illetve az adóazonosító vagy adószám használata másodlagos azonosítóként nem automatikus, azt az ügyfélnek kell – a bank által meghatározott módon – regisztrálnia másodlagos azonosítóként.

Bármelyik bankban regisztrálhatok másodlagos azonosítót?

Minden bank csak az általa vezetett számlához tud másodlagos azonosítót regisztrálni.

Kaphatok információt a kedvezményezett másodlagos azonosítójáról?

A fizetést kezdeményező Ügyfélnek nem adható tájékoztatás a kedvezményezetthez tartozó másodlagos számlaazonosítóról az ahhoz tartozó IBAN számlaszámról és számlatulajdonos nevéről, azonban sikertelen keresés esetén tájékoztatás adható, hogy az ügyfél által megadott másodlagos számlaazonosítóra nem indítható utalás.

Mi történik akkor, ha ugyanazt a másodlagos azonosítót adom meg egy másik bankban?

Ebben az esetben a legutoljára megadott számla hozzárendelés lesz az érvényes, az előző számla hozzárendelés automatikusan törlődik a központi nyilvántartásból és a banki rendszerből. A törlésről az ügyfél külön értesítést nem kap.

Hogyan ellenőrzi a bank, hogy az általam megadott másodlagos azonosító valóban hozzám tartozik-e?
  • telefonszám esetén: ügyfélreferense felhívja Önt telefonon, hogy azonosítani tudja. A regisztráció alkalmával kérjük, figyeljen oda, hogy a telefon Önnél legyen.
  • e-mail cím esetén: a megadott e-mail címre ügyfélreferense küld egy e-mailt, amire válaszolnia kell.
  • adóazonosító / adószám esetén: Az adókártyáját kell bemutatnia, hogy a bank az ellenőrzést el tudja végezni.
Sberbank Magyarország Zrt.